Söndagsträning

Idag har jag och hundarna varit ute i fem timmar. Eller åtminstone jag. Hundarna satt i bilen en hel del under sökträningen då andra hundar tränade. Jag är helt stelfrusen, men börjar sakta men säkert tina upp! Men det var värt att bli kall, för det var en riktigt bra träningsdag.

Tränade flying med Ines då hon fick godis hos figgarna och på sista skicken ta rullen som hängde i halsbandet. Hade lite problem att få Ines att gå rakt ut, eftersom hon inte såg figgarna riktigt och terrängen är mer kuperad än vad vi är vana vid. Dessutom vill hon gärna ta rullen fast hon redan fått godis av figgen. Där tänker jag att det inte gör så mycket, eftersom hon ju SKA ta rullen när hon är hos figurant. Däremot tog hon även rullen en gång när jag kallade tillbaka henne till mig på stigen, vilket hon INTE ska göra. Så nu blir det lösrulleträning några gånger framöver!

Lydnadsträningen gick jättebra. Tränade rutan med Ines, vilket gick kanon. Har insett att det är jättebra att ha en vit musmatta som target i rutan nu på vintern eftersom den är lätt att dölja med lite snö. Vill ju att hon ska ha konerna som referenspunkt när hon springer ut och inte musmattan.

Musmattan är där, men syns inte så bra från håll.

Så här såg det ut när vi tränade rutan igår hemma på parkeringen:
Full fart och...trampa...

...och stå i väntan på bollen!


Idag när vi tränade lydnad gick det kanonbra även med Asta. Fria följet börjar faktiskt lossna ordentligt nu och det blir mindre och mindre plogande även när jag ökar tempot. Jätteroligt! Även Asta fick börja lite smått med rutan. Hon fick göra frivilliga tramp på musmattan som låg i mitten av rutan. Det gick mycket bra, även då jag ökade avståndet från rutan lite. Jätteroligt!

Så här såg det ut när vi tränade idag:
Fritt följ framifrån...

...och från sidan



Nu blir det plugg för hela slanten. Inte så jättesugen på det faktiskt. Är mycket roligare att träna hund! Men pluggandet är ju tyvärr något som inte gör sig själv hur mycket jag än skulle önska det. Så det är bara att sätta sig ner och läsa, läsa, läsa...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0