Kvalitetsträning

Imorse visade termometern -26 grader och det har inte blivit så mycket varmare under dagen. Hundarna lyfter på tassarna och får köldkramp nästan omedelbart när vi kommer ut, så det blir inga långpromenader direkt. Asta är ju fortfarande under behandling så med henne gör det inte så mycket, men även Ines får alltså begränsat med promenader. Så i den här kylan är det ju topppen att det är tisdag idag vilket innebär tisdagsträning på Forslunda med labradorklubben!

Vi var bara fyra personer som var på träningen och första timmen var vi bara tre. Så det fanns gott om utrymme att träna på, och första timmen var det bara jag som tränade! Ines fick träna på rutan och fjärren. Körde rutan utan target i mitten. Gick dock ut och gjorde en retning innan några skick genom att låtsas lägga ut godis eller vissa gånger faktiskt lägga ut godis. Det fungerade fint, och de flesta gånger sprang hon direkt ut till mitten av rutan. Hon gjorde dock en liten variant på ingång till rutan några gånger då hon sprang in från vänster sida av rutan istället för rakt framifrån. Men i det stora hela gick det mycket bra. Skickade mot rutan från flera olika håll och placerade rutan på olika ställen av lokalen och hon verkar ha förstått vad det handlar om, även om hon tvekar ibland och vänder sig mot mig för tidigt (innan hon kommit fram till rutan). Men om jag bara är passiv då så fortsätter hon ut mot och in i rutan utan upprepat kommando, och jag tror att hon kommer att bli säkrare med tiden.

Vad gäller fjärren så måste jag fortfarande börja på kort avstånd och bara ett "sitt". Sedan kan jag öka avståndet succesivt med bara ett "sitt" för att sedan när jag är ute på rätt avstånd köra hela momentet. Så där behövs mer säkerhet på att hon får sätta sig. Det känns som att det är platsliggningen som spökar om jag går ut på stort avstånd direkt, som att hon inte tror att hon får resa sig. Men vi tränar mycket på detta nu, både hemma och på Forslunda och i UBHK:s lokal. Hemma funkar det klockrent, så det är bara att träna mer på andra ställen!

Asta fick idag träna på fotposition i fria följet. Det gick jättebra! Är riktigt nöjd med henne idag. Hennes attityd var helt fantastisk och hon var verkligen taggad att träna! Kan ju ha ett visst samband med koppelrastningen... Framförallt tränade vi på vänstersvängar och hon har börjat förstå precis vad det handlar om nu och har förstått att hon kan använda bakbenen för att flytta in bakdelen! Hon följde med mycket bättre i svängarna nu än tidigare och även på raksträckor gick hon med fullt fokus på mig och jättebra position, plogade inte alls vilket vi tidigare haft lite problem med.

Förutom fritt följ tränade vi även lite apportering. Vi har tränat en hel del på att "hålla fast" under den senaste veckans vila. Idag syntes det mycket tydligt! Hon höll fast apportbocken utan minsta tecken på att släppa den trots att jag till och med rörde vid den. Mycket stora framsteg alltså! Astas apportering funkar alltså väldigt bra nu, mycket bättre än Ines någonsin har gjort.

Platsliggning stod också det på Astas träningsschema idag. Platsliggning är ju så  mycket, jag tänker mig följande delar: sitta vid sidan - lägga sig - ligga kvar när matte går iväg - ligga kvar när matte står långt bort - ligga kvar när matte kommer tillbaka - sätta sig upp. Vilka av dessa delar är de som funkar fint och vilka behöver vi träna på? Ja, det står helt klart efter dagens träningspass (och andra pass) att den "största" delen att ligga kvar när matte står långt borta inte är något problem. Hon ligger kvar, och ligger still. Sitta vid sidan går också bra. Däremot att lägga sig fungerar inte så bra. Måste till många repetitioner innan hon lägger sig ordentligt vid sidan (det går bättre framifrån). Att ligga kvar när jag går iväg fungerar också fint, lika så att ligga kvar när jag kommer tillbaka. Alltså kan jag konstatera att det är att växla position vid sidan som är svårt. Detta måste vi alltså träna vidare på!

Oj, det här blev ett långt inlägg. Snart kommer jag säkert att skriva oftare (och kanske också kortare) inlägg här, för igår beställde jag en ny dator, och då blir det ju superkul att skriva! Framförallt jämfört med Anders #%¤#dator som jag inte längre kan manövrera sedan han installerat nåt nytt. Musplattan går helt enkelt inte att styra som jag vill, så jag råkar hela tiden hoppa tillbaka till förra sidan. Exempelvis har jag råkat radera det här inlägget fyra gånger. Nu har jag lärt mig att "Spara som utkast" är en bra knapp att trycka på då och då...


En sån här kommer förhoppningsvis hem till mig mycket snart.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0